Dziś 30 rocznica pierwszego…

Dziś 30 rocznica pierwszego lotu An-225, który zaprojektowano specjalnie w celu przenoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia, jednak z uwagi na zaniechanie programu Buran, używano go do tego celu bardzo krótko. Pierwszy lot z Buranem na grzbiecie odbył się 3.12.1989 r. Od 7.12.2001 r. jedyny ukończony An-225 Mrija jest używany komercyjnie przez ukraińskie linie Antonov Airlines do przewożenia bardzo ciężkich ładunków wewnątrz ładowni. W fazie projektu znajdują się olbrzymie zewnętrzne bagażniki, które będą mocowane w miejscu, w którym miał znajdować się Buran. Przeznaczone one będą do przewozu towarów, które nie mieszczą się w ładowni samolotu. Natomiast 30 sierpnia 2016 r. chińska korporacja CASIC zakupiła od biura Antonowa licencję na produkcję An-225. W jej ramach zakupiono pełną dokumentację samolotu i silników a także nieukończony drugi egzemplarz Mriji, który znajduje się w zakładach Antonowa pod Kijowem. Jego stan zaawansowania budowy oceniany jest na 60-70%. Maszyna ma zostać skompletowana i przekazana Chińczykom.
An-225 to sześciosilnikowy samolot transportowy, największy obecnie używany i najcięższy w historii samolot. Zbudowano tylko jeden egzemplarz (budowy drugiego nigdy nie zakończono).
Wymiary:
Rozpiętość: 88,40 m
Długość: 84,00 m
Wysokość 18,10 m
Ładownia wewnętrzna: dł. 43 m, szer. 6,4 m, wys. 4,4 m
Powierzchnia nośna: 905 m²
Masa własna: ok. 200 000 kg
Masa użyteczna (tutaj bez ładunku) : ok. 150 000 kg (tylko masa załogi i paliwa).
Masa ładunku: 250 000 kg
Masa całkowita: 600 000 kg
Silniki: 6 silników D-18T o ciągu 229,5 kN każdy
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 850 km/h
Prędkość minimalna: 250 km/h
Prędkość przelotowa: 800 km/h
Pułap: 10000 m
Zasięg z pełnym ładunkiem: 4500 km
Średnie zużycie paliwa: 18 ton na godzinę lotu
Mriję można było w Polsce podziwiać co najmniej dwukrotnie: 14 sierpnia 2003 r. na lotnisku Ławica w Poznaniu, gdy dostarczała elementy linii produkcyjnej (bęben korujący) o masie 128 ton dla fabryki zajmującej się produkcją płyt wiórowych w Szczecinku oraz 3 marca 2005 r. na lotnisku w Pyrzowicach pod Katowicami, skąd zabrała 3 helikoptery (na pokładzie miała ich już 5, zabranych wcześniej z Kiszyniowa) do Algierii.

#lotnictwo #aircraftboners #samoloty #ukraina #zsrr #wojsko #militaria #kosmos #gruparatowaniapoziomu #30latmrija